SER MARE

Article escrit per la Dra Montserrat Rutllat i l’Esperanza Coll publicat al Forum Libertas el 28 de maig de 2015

Ser mare

Són moltes les persones que en els darrers temps mostren la seva preocupació per la cada vegada més evident, escassetat de nens a la nostra societat. Cap país ni cap societat té futur sense nens.

Els motius són diversos i caldria més espai per analitzar-los però -ara que estem celebrant un mes especialment dedicat a les mares-  penso que podríem centrar-nos en un de molt concret i és que la societat actual ha oblidat sovint l’insubstituïble paper de la dona mare per generar benestar social.

Són moltes les actituds vitals en las quals una dona mare és especialment referent,  però ara voldríem remarcant-ne una que és la de deixar espai per a què l’altre tingui lloc.  Des del començament del seu embaràs, la dona fa lloc, físicament, en el seu ventre però també en el seu cervell i en el seu cor.

Les investigacions recents sobre el fet que cada fill deixa a la mare un “rastre cel·lular inesborrable” no fa més que corroborar el fet conegut per la majoria de mares que cada fill deixa una empremta que l’acompanyarà durant tota la seva vida.

Aquest fer espai per a què l’altre creixi és una actitud summament necessària en una societat on en moltes ocasiones no hi caben els vells, no hi caben els malats, no hi caben els immigrants…una societat de l’exclusió que necessita persones que visquin l’acollida d’essers humans com a característica de la seva condició humana; la dona-mare n’és el millor exemple, i revalorar la seva funció podria ser un revulsiu il·lusionant.

No sempre la maternitat està envoltada de les circumstàncies més favorables, però una societat previsora i avançada ha de ser capaç de modelar aquestes circumstàncies quan són desfavorables a l’acceptació de l’arribada d’aquest nou ésser humà. Veus reconegudes, tant des de la vessant psicològica com l’educativa i fins i tot l’econòmica, afirmen avui en dia que l’embaràs, el part i els primers anys de vida són fonamentals pel correcte desenvolupament psicofísic i social dels fills. Valorar aquest fet implica acompanyar i donar suport a la mare en aquesta etapa de la maternitat.

Aquest crear espai del que he parlat com a característica essencial de la mare, necessita que ella abans s’hagi sentit acollida i no exclosa, integrada en una xarxa social d’acompanyament i no rebutjada i abandonada en un desert de desamor.

La nostre experiència de més de 30 anys de treball amb mares en diferents dificultats,  ens ha fet comprovar el pas de l’angoixa a la il·lusió quan una embarassada troba una mà amiga, un consell adequat, una ajuda material, i pot compartir, amb algú que li manifesta estimació, l’espera d’aquest fill que truca  a la seva porta. Si ella l’obre, es beneficiarà  tota la societat.

Dra. Montserrat Rutllant

Esperanza Coll